Daftar Yaddasht

15.1.07

پشت ستاره‌های آهنی قلبی از طلاست؛

قبلنا وقتی تو خیابونای کابل و هرات می‌رفتم و نیروهای ناتو و آیساف و خلاصه نیروهای نظامی خارجی رو توی اون توپ و تانکا و نقابا و ماسکا و کلاه‌ها و اسلحه به دست و مسلسل به دوش میدیدم حالم بد میشد؛ انقدر به نظرم بی‌رحم و عوضی و غیر انسانی می‌اومدن که گاهی فکر می‌کردم که هیچی حالیشون نیست به غیر از آدم کشتن؛ حتی با مردم هم که صحبت می‌کردم همین حس رو داشتن/دارن و می‌خوان که یه جورایی سر به تن هیچکدومشون نباشه؛‌ هر چی هم میشه از چشم همینا می‌بینن؛ از حمله طالبان و دزدی تا گدایی و فساد اداری و خلاصه هر چیزی که به خودشون و هر کسی دیگه ای مربوط میشه؛
با تمام این پیش زمینه ها هفته قبل یک مهمونی رفتم توی سفارت کانادا؛ به مناسبت خداحافظی یکی از همین حضرات؛ وارد که شدم و آدما رو دیدم اولش یه کم مرعوب قد و قواره‌هاشون شدم؛ اما بعد از یه مدت کوتاهی که با چند نفری صحبت کردم به نکات جالبی پی بردم؛ اینکه چقدر حتی بیشتر از غیر نظامی‌ها نرمال وطبیعی هستن؛‌ چقدر برخوردای قشنگ و مودبی دارن؛ حتی اونقدر حساس هستند که موقع خدافظی با دوستاشون دستشون بلرزه یا اشک بریزن؛‌ ‌این مشاهدات باعث شد که نظرم رو نسبت به این جریان مطرح کنم؛ نتیجه جالب این بود که خودشون اصلا فکرشو هم نمی‌کردن مردم/یا من همچین حسی بهشون دارن؛
به هر حال این یک روی دیگه سکه بود که بازم هر نوع نگاه قضاوت‌گونه‌ای رو رد می‌کرد؛
چقدر بده آدم تمام زندگیشو مجبور باشه پشت یه ماسک بگذرونه؛ اما ازون بدتر اینه که اون ماسک خوشگل باشه و پشتش یه قلب بد باشه؛ این طفلکا برعکسن؛‌
این منو یاد کارتون معاون کلانتر انداخت؛

11 Comments:

  • salam, kheili vaght bud ke sar nazade budam, shoma akhubi?
    cheghadr matlabe jadid baraye khundan!

    By Blogger Unknown, At 1/18/2007 12:44 am  

  • سلام سمیرا خانم ( هرچی فکر کردم که مثلا ایندفعه یه جوردیگه سلام بدم ، هیچی به ذهنم نیومد ) ...
    یاد یه سطر از یه شعراخوان افتادم که ، نه ، نگذریم، بذارید بنویسم :
    « سلام ای لحظه های خوب ، سرشار از جمیل جاری هستی .... »
    خوب اینم یه سلام یه جوری دیگه .
    اینارو نوشتم که متن کامنت زیاد بشه آخه دراین زمینه هم هرچی فکر می کنم هیچی به مغز ناقصم نمی یاد ... اونحا نبودم که ببینم و لی حتما همین طوریه که می گید ... شاید اینجا بشه به قدرت تبلیغات پی برد !! حالا خوب یا بدش فرق نداره ، مهم اینه باید 7 به 1 ( به قول بیل گیتس ) خرج تبلیغات کرد !!
    بیچاره نظامیا .
    .
    .
    .
    راستی وبلاگ استاد اخوان به روز رسانی شد با مقاله ای از استاد دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی ( م.سرشک ) با عنوان « اخوان، اراده ی معطوف به آزادی » ... خوشحال می شم سر بزنید و کلاس وبلاگ رو کلی ببرید بالا ...

    .
    .
    .

    یا علی مدد است .
    لینکتونم به وبلاگ اخوان اضافه شد ( البته با اجازه )

    By Anonymous Anonymous, At 1/18/2007 5:02 pm  

  • « کاترین مرد » !!!

    By Anonymous Anonymous, At 1/20/2007 10:50 am  

  • چطوری رفیق
    کجایی دختر !!
    دلمون واست تنگ شده
    مثل همیشه خوب می نویسی
    مارکوپولو یه سراغی از ما بگیر امدی ایرون

    قربانت
    م.آراء

    By Anonymous Anonymous, At 2/03/2007 1:29 am  

  • سلام. خوبي؟
    شنيدم عازمي :)
    برات آرزوي موفقيت دارم

    By Anonymous Anonymous, At 2/03/2007 6:30 pm  

  • سلام سمیرا جان
    عکس‌هایت را دیدم و نوشته‌هایت را خواندم. چیقه جالب بود

    شاد زی
    سهراب کابلی
    کابل
    افغانستان

    By Blogger Nasim Fekrat, At 2/04/2007 3:56 pm  

  • سلام. اتفاقی وب لاگتان را دیدم. خواندنش برایم جالب بود. نگاه جالبی به اطرافتان دارید که با نگاه بچه های افغانی که می شناسم متفات بود.
    موفق باشید.
    کاوه

    By Anonymous Anonymous, At 2/17/2007 9:38 am  

  • سلام
    دیدن و بلاگ دختری که با خواندن نوشته هایش تفاوت هایش را می بینی والبته متوجه نمی شوی که ایرانی است یا افغانی و الان د رکجای دنیا قرار دارد باعث می شود که مجبور شوی همه و بلاگش را شخم بزنی اما بازهم ندانی چه خبر است!
    نگاه جالبی به اطرافتان داردی که تحسین بر انگیز است.
    شما الان کجای این کره خاکی هستید؟
    من که هفته آینده را در کابل هستم
    کاوه

    By Anonymous Anonymous, At 2/17/2007 9:56 am  

  • سلام کاوه
    مرسی از لطفتون, من نتونستم آدرسی از شما پیدا کنم, اگر ایمیل شما رو داشته باشم میتونم جوابتون رو بدم. این لینک کار نکرد؛
    سمیرا

    By Blogger Samira, At 2/17/2007 7:07 pm  

  • سلام سمیرا خانم حال شما خوب هستید . قلم خوبی دارید امیدوارم ادامه داشته باشد . در مطالبی که داده بودید اشاره به تحصیل در کشورهای خارجی داشتید می خواستم اگر شما اطلاعاتی د رباره نحوه ورود به این دانشگاهها دارید در اختیار من بگذارید چون من یک دانشجوی افغانی ساکن ایران هستم و خیلی دوست دارم تحصیلاتم را در بالاتر از لیسانس هم ادامه دهم ولی با شرایطی که ایران برای ما ایجاد کرده چاره ای جز دل بستن به دیگر جاها نداریم .خوشحال می شوم مرا راهنمایی کنید . موفق باشید
    mail www-rahimiyahoo.com
    وبلاگ شخصی من
    aryanapaper.persianblog.com

    By Anonymous Anonymous, At 2/19/2007 12:08 pm  

  • اول سلام.بعد اگر رفتن به کلوپ جهانی همه ی اقوام برای شما مبارک باشد که تبریک.از رفتن و نماندن و گیر نبودن تان لذت برده ام.از راه دور .موفق و سالم باشید.

    By Anonymous Anonymous, At 3/12/2007 1:35 pm  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home