Daftar Yaddasht

30.3.06

Women’s Internship Scheme in Herat (WISH)

برای امروز به جلسه ای* دعوت شده بودم با عنوان برنامه کارورزی/ کارآموزی؟؟!! برای زنان. جریان از این قراره که؛
هدف از این کار توانمندسازی زنانیه که تخصص خاصی ندارند اما مایلند وارد بازار کار شوند. کار جالبی که این سازمان کرده اینه که تعدادی از سازمان های غیردولتی – ملی یا بین المللی رو دعوت می کنه – مثل اینبار که من هم یکی از مدعوین بودم- و از اونها میخواد چنانچه نیاز به اینترن دارن اعلام کنند. معیار خاصی برای انتخاب اینترن وجود نداره همین که در حد خیلی ابتدایی چیزایی بدونن, مثلا باسواد باشن کافیه. بعد براشون 2 ماه دوره آموزشی میذارن و به طور تقریبا داوطلبانه در اون سازمان کارشون رو برای 6 ماه شروع می کنن و ضمن این کار داوطلبانه یک تخصصی هم یاد میگیرن. مثلا امور مالی, اداری آی- تی و یا هرکار دیگه ای احتمالا با توجه به استعداد و توانی که از خودشون نشون میدن. برای اینکار طبق یک توافق قبلی یک پول تو جیبی برای غذا و هزینه رفت و آمد از طرف سازمانی که درخواست اینترن کرده بهشون تعلق می گیره. برای دوره قبل 75 دلار در ماه در نظر گرفته شده بوده که البته من فکر می کنم همین هم در مقایسه با خیلی از مشاغل رقم قابل ملاحظه ایه. برای مثال حقوق ماهانه یک معلم در اینجا ماهی 40 تا 50 دلاره؛
نکته مثبت دیگه این برنامه اینه که هر سازمانی میتونه با توجه به نیازهای خودش نیرویی رو تربیت کنه و از طرفی
اون اینترن هم آهسته آهسته با نوع کار و ساختار و فرهنگ سازمانی که قراره باهاش کار کنه آشنا بشه. من انتظار داشتم تعداد بیشتری تحت پوشش این برنامه قرار گرفته باشن اما طبق آماری که دادن در دوره گذشته از مجموع 10 تا اینترنی که انتخاب شدن 7 تاشون کارشون رو در اون سازمان بطور حرفه ای شروع کردن. پس این اینترنشیپ لزوما به معنای شروع به کار نیست و همونطور که گفتم خیلی بستگی به خود اینترن هم داره؛
حالا من میخوام رو مخ رییسمون کار کنم ببینم حاضره یک اینترن بگیره یا نه؛ البته اگر نگه خودت هم زیادی هستی
خیلی عالی میشه, واقعیت اینه که کار زیادی حتی برای خودم هم ندارم, اما از این ایده خیلی خوشم اومده چون از طرفی فکر می کنم علاوه بر نفعی که برای اینترن داره یه جور سرمایه گذاری برای سازمانمون هم هست. چون به این ترتیب ضمن توجه به تعادل جنسیتی پرسنلش یک نیروی ایده آل هم تربیت کرده. الان بیشتر از 90 درصد کار ستادی سازمان رو آقایون انجام میدن, البته در کار میدانی این تعادل خدا رو شکر برقراره؛ از طرف دیگه تجربه سر و کله زدن با اینترن رو هم خیلی دارم و خودم هم در مقاطعی از زندگی اینترن بودم:)؛
* Christian Aid

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home